Powered By Blogger

Saturday 25 April 2020

                                           Enjet enjet semut , siapa sakit naik atas,,,,,,
                                           Enjet enjet semut siapa sakit naik atas,,,,,,,,,


           Dalam teknoloji moden kalau di sebut kesah kesah hantu  ' apa anda percaya....? ' Bagi mereka mereka yang lahir dlm lingkungan lima tahun sebelum merdeka dan lima tahun selepas merdeka mungkin mereka ingat suasana kampung yg masih belum mendapat bekalan electric ..hanya menguna kan gasling , pelita ,Air perigi , jalan hanya beterap batu merah kalau di melaka kebanyakaan kereta lembu, sungai sungai yg tak tercemar , jarang terkena penyakit penyakit ganjil seperti sekarang .
    
              Look,,,,kita tinggal kan susana yg tak akan berulang lagi ...Dalam zaman moden ini pun masih lagi ada fahaman dulu ,,, '' ya lah tak ada dulau tak ada sekarang,,,kan'  tapi kesaah kesah ini dipengaruhi kehidupan seseorg yg pendek ilmu agama dan mudah tepengaruh , mereka ni lebeh suka meminta atau berdamping dengan makluk makluk halus .,,,,,Subaha'nallah,,,,di jauh kan dari keturunan kami..

               Kiseh bermula ,  dalam tahun 1982sepasang suami isteri Kamariah dan Mazli berasal dari sri menanti negeri sembilan, mempunyai anak yg menjakau setahun dua bulan . Mazli seorang kalasik kapal di singapura ,Setelah enam bulan betungkus lumus mencari rezeki tba masa nya Mazli singnt off dari pelabuhan di singapura , Kamariah di beritahu oleh suami nya melalui talegrem [ satu perhubungan yg terpantas masa itu selain dari tel. ] supaya datang kesingapura bagi menjemput suami tercinta. .
                        

               Perjalanan dari seremban ke singapura kira kira 6 - 7 jam dgn menaiki bas expres.Sesampai di singapura lebeh kurang jam 2;30 ptg. , kamariah tidak lah berasa jangal ,sebab bukan kali pertama ia melalui keadaan ini , dengan mengelek anak di pinggang dan satu bag di sandang ,kamarih menunggu suami di pelabuhan tersebut

No comments:

Post a Comment