Powered By Blogger

Saturday 28 May 2011

'' Cina Buta ''

Salam...Di mana kebenaran nya .dalam kamus melayu ada pepata '' cina buta '' yang bermakna .... perkhawinan yang telah jatuh talak sampai tiga kali...dan jika mahu bersatu kembali pasangan ini mesti melalui proses penikahaan bekas isteri dengan orang ketiga ,menjadi suami isteri dan dengan kerelaan orang ketiga itu mencerai kan isteri nya dan di sah kan becerai , baru lah bekas suami yang pertama tadi boleh menikahi kembali bekas isteri nya itu  .                                                                        
Itu kalau pihak ketiga sudi melepas kan nya , kalau tidak......melepas lah.....Islam tidak menggalak kan nya atau tidak ada paksaan , banyak yg kita dengar kita tonton derama dalam tv si suami ini tadi ada yang mengalami penyakit gila talak.....kadang kadang tercuit juga hati , tak kurang jua timbul perasaan meluat...Dari kes ini kebanyakaan nya berpunca dari diri seseorg itu sendiri di mana pemikiraan yang waras tidak dapat mengimbangi kemarahaan yang di sambut oleh syaitan  .

Di mana kebenaraan ini....melayu yang terlibat terus tapi . tidak mengaku salah dan menunding jari kepada org lain , seperti perkataan ''cina buta '' agak agak nya marah tak orang cina , dema yg tak ada kena mengena tapi tepelit dalam senerio ini....Apa kah melayu malu mengaku kesilapan ......                                                       

No comments:

Post a Comment